Інформація про систему електронних торгів

0

Відповідно до наданих пропозицій Міністерства економічного розвитку і торгівлі стосовно реалізації пілотного проекту щодо впровадження процедури електронних закупівель товарів, вартість яких не перевищує суми визначеної ЗУ «Про здійснення державних закупівель» та «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 травня 2015 року № 501-р «Про реалізацію пілотного проекту щодо впровадження процедури електронних закупівель». Окрім того за результатами наради Президента України з головами обласних, Київської міської державних адміністрацій за участю керівництва центральних органів виконавчої влади та правоохоронних органів, яка відбулась в Одеській області доручено головам обласних, Київської міської державних адміністраціям ужити заходів щодо запровадження в регіонах електронної системи державних закупівель товарів, робіт і послуг (протокольне доручення Президента України від 15 липня 2015 року № 1-1/497).

У лютому 2015 року в пілотному режимі відкрилася платформа закупівель ProZorro, яку розробили разом із бізнесом, громадськими активістами, світовими експертами, недержавними організаціями із боротьби з корупцією та іншими активними учасниками процесу. Ця система вперше дозволила постачальникам подавати свої пропозиції в електронному вигляді і, відповідно, залучити великі групи вже існуючих постачальників до державних тендерів. Зараз у системі проходять тільки невеликі закупівлі, що не підпадають під дію Закону – так звані “допорогові закупівлі”. Але навіть таких тендерів уже оголошено майже на півмільярда гривень, а платформою користуються ключові державні органи – Мінекономрозвитку, Міністерство фінансів України, Міністерство оборони України, Міністерство інфраструктури України, Державне управління справами, Міністерство юстиції України, Національний банк України, Енергоатом, Київська міська державна адміністрація, Державна фінансова інспекція України, Міністерство охорони здоров’я України, Львівська міська рада та інші.

Система складається з центральної бази даних, модуля аукціону та електронних торгівельних майданчиків. Прослідковується певна аналогіяз біржою і брокерами. Майданчики працюють з центральною базою даних. Кінцеві користувачі можуть обирати будь-який майданчик. При цьому вони бачать на своєму майданчику всі закупівлі які відбуваються в загальній системі. Постачальники можуть подавати свої пропозиції до будь-якої закупівлі незалежно від того через який майданчик вона була оголошена. Така схема убезпечує систему що один із майданчиків стане дорогим та неефективним монополістом.

На сьогоднішній день система формально належить міжнародній організації TransparencyInternationalчерез яку оформлюються відносини між всіма учасниками проекту. Шість електронних торгівельних майданчики вже готові надавати послуги із доступу до системи: Prom.ua, SmartTender.biz, e-tender.biz, Pudlicbid, Держзакупівлі онлайн, NewTend. Окрім того проект відкритий, отже до нього зможуть долучитися нові майданчики, які матимуть необхідний функціонал.

Загалом процес електронних закупівель виглядає наступним чином. Замовник оголошує закупівлю на одному із майданчиків який він обрав. Через центральну базу даних інформація про цю закупівлю передається всім підключеним до системи майданчикам. Всі користувачі бачать умови закупівель та можуть прийняти рішення чи брати участь у торгах. Далі починається період уточнень. Потенційні постачальники можуть ставити запитання щодо закупівлі, а також вказувати замовнику на можливі неточності у формулюваннях чи несправедливі умови тендеру. Замовник відповідає на ці запитання а також може внести зміни до оголошення про закупівлю. Протягом цього періоду учасники не можуть надавати пропозиції.

Після завершення періоду уточнень замовник втрачає право вносити зміни в оголошення а учасники можуть подавати свої пропозиції. На цьому етапі замовник не бачить які компанії подають пропозиції та за якою ціною.

Наступного дня після прийому пропозиції автоматично розпочинається аукціон. Учасники мають право в три раунди зробити понижувальні ставки і врешті вийти на фінальну ціну. Під час аукціону учасники бачать ціну пропозиції один одного але не бачать назв конкурентів. Вони мають назву учасник 1, учасник 2, тощо… Саме такий порядок аукціону дозволяє державним закупівельникам отримати найнижчу ціну на визначений товар, продукцію чи послугу.

По завершенню аукціону відкриваються всі назви учасників, їхні пропозиції та ціни. Отже конкуренти можуть бачити пропозиції один одного. Замовник перевіряє подані пропозиції і визначає переможця. На цьому процес закупівлі завершується.

Проблеми паперових закупівель

– Можливість зловживання через зрегульованість та велику увагу людського фактору

– Складність доступу учасників та складна логістика

– Суб’єктивність у прийнятті рішень

– Паперові довідки (строк, плата, тощо)

Мета реформи – запуск комплексної ІТ-системи у сфері державних закупівель.

Це дозволить:

– Суттєво підвищити прозорість

– Спростити доступ

– Зменшити суб’єктивізм членів тендерних комітетів

– Передати сервісні центри бізнесу

ІТ – реформа йде в два етапи

ІТ – реформа допорогових торгів потребує:

– Розроблення та втілення ІТ-системи

– Впровадження декількох пілотних проектів

– Масштабування на всіх бажаючих

ІТ – реформа всіх торгів потребує:

– Змін в законодавстві

– Доопрацювання в системі

Реалізація першого етапу

– Система розроблена, передана в експлуатацію, перші торги проводять Міністерство оборони, Міністерство юстиції, ДУС, Енергоатом, тощо.

– На етапі пілотного провадження системою володіє широкий консорціум розробників, громадськості, ІТ-компаній тощо через TransparencyInternationalз відповідними органами нагляду.

– В подальшому права власності на систему будуть передані державній установі.

– Розробку системи та її першу підтримку фінансують пілотні майданчики, на умовах вирівнювального доступу інших майданчиків.

– Координатори пілотного проекту працюють на громадських засадах

Ключові переваги системи

– Простота доступу – підвищення конкуренції

– Анонімність пропозицій – ускладнення змови

– Реверсивний аукціон – зниження ціни

– Послідовна оцінка – об’єктивність рішення

– Відкриття всіх пропозицій – можливість оскарження

Поділитися.